Veel gestelde vragen

• Is uw recept al aangekomen?
Zeer vermoedelijk is uw recept al binnengekomen, heeft u na 2 werkdagen nog niks van ons gehoord, neem dan contact op via de mail: info@apotheeksaendelft.nl.
99% van alle recepten worden digitaal verstuurd en worden dezelfde dag verwerkt.

• Hoe lang duurt het voor mijn medicatie klaarligt?
Maximaal 2 werkdagen.
Zodra wij uw recept ontvangen gaan we hier mee aan de slag.
Er worden diverse controles uitgevoerd en we bestellen de juiste medicatie voor u bij de groothandel.
Veel medicatie hebben wij al op voorraad en zal dezelfde dag al klaarliggen.
U wordt op de hoogte gebracht als uw medicatie klaarligt door middel van een email.
Zorg ervoor dat uw email-adres en 06-nummer bij de apotheek bekend is!

• Hoe weet ik of mijn medicatie klaarligt?
Indien u uw medicatie komt afhalen: u krijgt een email zodra de medicatie klaarligt.
Indien u uw medicatie ophaalt uit de kluis: u krijgt een SMS zodra de medicatie in de kluis ligt.
Zorg ervoor dat uw email-adres en 06-nummer bij de apotheek bekend is!

• Hoe weet ik of mijn medicatie klaarligt op de Kaaikhof op de Dorpsstraat?
Indien u per email een bericht ontvangt dat de medicatie klaarligt, zal in de mail staan op welk adres u het kunt ophalen.
Als patiënt geeft u zelf aan waar u uw medicatie wil ophalen en dit zal dan standaard op de betreffende locatie klaarliggen, echter wordt wel eens incidenteel veranderd indien de arts dit op het gestuurde recept heeft genoteerd.
Maak dan ook duidelijk aan uw arts indien u het eenmalig op een andere locatie zou willen ophalen.

• Wat zijn de openingstijden van Apotheek Saendelft?
Apotheek Saendelft te Kaaikhof 69A:
Maandag t/m vrijdag 8.00 tot 17.30 uur

Service Center Assendelft te Dorpsstraat 448:
Maandag t/m vrijdag 8:30 tot 12.00 uur & 14:00 tot 17.00 uur

Vaste dagen waarop zowel de apotheek als het service center niet geopend zijn:
Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag, 1e Kerstdag en 2e Kerstdag.

• Bezorgen jullie ook thuis?
Indien u niet in de gelegenheid bent uw medicatie tijdens werktijden in de apotheek op te halen of buiten werktijden uit de kluis, bezorgen wij ook medicatie aan huis.
Geeft dit door aan de apotheek, echter is dit uitsluitend voor patiënten die niet in staat zijn naar de apotheek toe te komen.

• Kan mijn medicatie in de kluis?
Alle medicatie kan in de kluis, behalve koelkast producten en te grote verpakkingen.
Daarnaast kan medicatie ook niet in de kluis als er een openstaande kwitantie aan vast hangt. Indien u een automatische incasso ondertekent kan dit voorkomen worden.
Indien u bent aangemeld bij de afhaalkluisservice* gaat uw medicatie standaard in de kluis, indien dit niet kan door een van bovenstaande oorzaken wordt u per mail op de hoogte gesteld dat u het kunt afhalen.
*m.a.w. aangegeven bij ons dat u gebruik wilt maken van de afhaalkluis en een automatische incasso heeft ingevuld.

• Waarom wijzigt het merk van mijn geneesmiddelen zo vaak?
Dit heeft te maken met de keuzes van uw zorgverzekeraar.
Wegens het hanteren van het preferentiebeleid van de meeste zorgverzekeraars in Nederland mogen wij enkel bepaalde merken aan u meegeven.

Door dit preferentiebeleid ontstaan er snel tekorten in Nederland wegens 2 mechanismen, zie hieronder, door de tekorten moeten wij weer uitvallen naar een ander merk voor u.
1. Doordat veel patiënten dezelfde merken krijgen, is er meer vraag dan aanbod van bepaalde merken.
2. Door het preferentiebeleid is de medicatie in Nederland gelukkig een stuk goedkoper, helaas zijn wij dan ook het eerste land die geen medicatie meer krijgt van de fabrikanten. Er valt namelijk meer geld te verdienen in andere landen.

• Mag ik mijn medicatie breken/verpulveren voor het innemen.
De meeste capsules mogen niet worden opengemaakt of gekauwd.
De meeste tabletten wel, echter zijn er ook veel speciale tabletten die niet kapot mogen worden gemaakt:
– Tabletten met een coating die de maag beschermen of de medicatie tegen het maagzuur beschermen (maagsapresistent, MSR)
– Tabletten met een coating of formulering waardoor het geneesmiddel vertraagd wordt opgenomen in het lichaam (tablet met gereguleerde/vertraagde afgifte, MGA, RETARD)
Weet u het niet zeker: vraag het aan de balie of via de email: info@apotheeksaendeleft.nl